marți, 16 martie 2010

"nu pot cumpăra pâine în secuime!"



Tinerii inscrisi in „Clubul de Dezbateri Academice” din Sfantu Gheorghe au realizat un sondaj de opinie in municipiul Sfantu Gheorghe, judetul Covasna, pentru a verifica adevarul din spatele propozitiei „In secuime, daca ceri paine in limba romana, nu esti servit”. Dupa ce au verificat legenda in aproape 30 de magazine din oras, ei au ajuns la concluzia ca nu se sustine. Dintre marturiile celor 20 de tineri nici una nu releva adevarul afirmatiei de mai sus.

„Un mit absolut idiot, vehiculat de catre cei care trec prin aceasta zona. Niciodata nu mi s-a intamplat sa nu fiu servit intr-un magazin cand am cerut in limba romana, desi traiesc de cand m-am nascut in Sfantu Gheorghe” , spune Dani Cruceriu, de 18 ani. „Amabilitatea unora dintre vanzatori este mai mica sau mai mare, dar asta nu are nici o legatura cu etnia, sau cu limba in care vorbesti, ci cu temperamentul sau caracterul respectivei persoane”.

„De 7 ani m-am mutat in Sfantu Gheorghe, cu familia, dar n-am avut niciodata o experienta relevanta pe acest subiect”, spune Felicia Marinescu, de 15 ani. „Nu cunosc deloc limba maghiara, dar totul a fost foarte simplu”. Antonia Mari, de 19 ani, o completeaza: „Eu m-am nascut aici. Nu cunosc, din pacate, limba maghiara, dar ma simt excelent in acest oras si nu mi s-a intamplat niciodata sa fiu discriminata din cauza limbii vorbite.”

Nici ceilalti membri ai „Clubului de Debate” din Sfantu Gheorghe nu au constatat vreun exemplu negativ in urma verificarilor. Ba chiar au facut afirmatii de genul: „Cand incerc sa cer in limba maghiara, pe care o cunosc destul de bine, daca ma incurc, sunt incurajat de vanzatori sa spun in limba romana ca sa fie mai clar” (Vlad Vidican, 19 ani). Ca amanunt de culoare, singura problema intampinata a fost alegerea felului de paine, cu cartofi sau fara, feliata sau nu etc.

Va invitam sa nu ne credeti si sa faceti si voi experimentul. Daca am verifica cu totii veridicitatea acestui mit, poate am ajunge sa ne cunoastem mai bine, sa ne acceptam reciproc si, de ce nu, sa devenim mai buni prieteni. Ce ziceti?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu